ورود / عضویت

نام کاربری (ایمیل)

رمز عبور

ثبت نام

خبر نامه الکترونیکی

نظر سنجی

کدام مطلب سایت برایتان مفید تر است؟
بازار کار
وبلاگ ها
اخبار
کنفرانس ها
مشاهده نظرات

تجارب برتر

داخلی خارجی

مطالب مربوط به این قسمت به نمایش در می آید مطالب مربوط به این قسمت به نمایش در می آید مطالب مربوط به این قسمت به نمایش در می آید مطالب مربوط به این قسمت به نمایش در می آید

پیوند ها

آمار بازدید

بازدید امروز : 29
بازدید دیروز : 170
بازدید کل : 175798

خارجی >> توسعه منابع انسانی در صنعت گردشگری هند

تاریخ ورود : 1393/10/06

توسعه منابع انسانی در صنعت گردشگری هند: مطالعه موردی شرکت هوایی جت آنوشری بانرجی – نشریه گردشگری – شماره اول - ژانویه ۲۰۱۴ بیان مساله و مشکلات بوجود آمده نگرانی اصلی در صنعت گردشگری کیفیت و بهره وری خدمات است. به منظور دستیابی به این موارد، هر بخش صنعت گردشگری به نیروی کار آموزش دیده و ماهر نیاز دارد.برای تبدیل شدن به صنعت خدمت رسان، نیروی انسانی به منزله خون جاری در رگ های هر سازمان گردشگری است. آن ها کسانی هستند که در مورد دارایی هر سازمان می توانند تصمیم بگیرند. بنابراین، نیاز به توسعه منابع انسانی مورد نیاز در هر بخش صنعت گردشگری به طور عام و در شرکت هوایی جت به طور خاص، به امری مهم تبدیل شده است. • کمبود زیرساخت های آموزشی گردشگری، کمبود نیروی انسانی واجد شرایط و مربیان واجد شرایط باعث نگرانی در مورد شرایط کار در بخش گردشگری شده است. • برای رسیدن به بهره وری بالاتر به استخدام کارکنانی نیاز است که آموزش و مهارت های خوبی را گذرانده باشند. • سازمان هایی که از خدمات نیروی انسانی آموزش دیده استفاده می کنند به طور قطع موفق تر از سازمان هایی هستند که ازخدمات کارمندان آموزش دیده استفاده نمی کنند. • تعداد زیادی از فعالیت های تصمیم ساز، داشتن تحمل برنامه ریزی، کنترل، سرمایه گذاری، محصول ترکیبی و از این قبیل، نیازمند دخالت کارکنان خوب آموزش دیده و مهارت یافته در صنعت گردشگری است. • کیفیت بالای خدمات گردشگری به شدت به توانایی نیروی انسانی با کفایت بستگی دارد (هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی). این تحقیق با در نظر گرفتن تمام شرایط بالا انجام شده است. 4. اهداف تحقیق • برای مشارکت افرادی که می توانند به صورت فردی کمک کرده و خدمتشان را برای اتمام نیازمندی شناخته شده به عنوان مقصد کلی ارائه نمایند. • برای تصدیق کردن نگرانی ها ومشکلاتی که کارکنان صنعت گردشگری با آن مواجه هستند. • برای اصلاح نگرانی ها و برنامه ریزی بر اساس نیازهای کارکنان برای افزایش بهره وری. 5. مطالعه موردی شرکت راه های هوایی جت 5.1 موقعیت اقتصادی شرکت راه های هوایی جت سال 2012 سال بسیار سختی از نظر عملکرد و متعاقبا سالی همراه با زیان دیده شده است. دلیل اصلی همان قیمت بالای عملکرد ها و مشکلات محدود کننده در صنعت است. دو دلیل مهم برای این کاهش عبارت بود از: قیمت ای. تی. اف (دفتر دخانیات، الکل و اسلحه) و بالا رفتن نرخ ارز. ادامه بالا ماندن بهای نفت خام به ویژه در نیمه دوم سال. به علاوه، نرخ تبادل روپیه هند به دلار امریکا همچنان منفی است. ایلات متحده امریکا، اروپا خط هوایی را بخاطر بی ثباتی اقتصادی اش تحت فشار قرار داده است. این امر فشار قابل توجهی را به خطوط هوایی وارد می کند. بانک ها از دادن هر وامی امتناع می کنند. خطوط هوایی سعی در افزایش کرایه ها برای پایان سال دارند برای چند خواسته- عرضه به صورت نامتعادلی کاهش یافته است. مخارج کلی به 1.650.160 لک(صدهزار روپیه) در سال مالی 2012 به 26 درصد نسبت به 1.307.492 صد هزار روپیه در سال مالی 2011 افزایش یافته است. شرکت قادر خواهد بود در سال مالی 2012 وضعیت اقتصادی خود را بهبود بخشد. در سال 2013، نتایج قابل مشاهده خواهند بود (گزارش سالانه، 2012) همچنین شرکت محصولات خدماتی با کرایه پایین خود را تحت برند " جت کنکت" برای رده پایین کرایه ارائه کرده است. شرکت معتقد است نام گذاری مجدد برند جت کنکت به افزایش اعتبار و درآمد کمک خواهد کرد. دلیل ماورای این کار همان درک بیشتر مصرف کنندگان است که به نوبه خود به بهبود عملکرد کمک می کنند. تغییرات فرودگاه هم تهدیدی برای شرکت است. اعلام بودجه اتحادیه در مالیات خدمات بر کرایه ها و قیمت ها تاثیرگذار خواهد بود. تمام این افزایش قیمت ها بر مشتری تحمیل می شود و این کار از افزایش بیشتر نرخ کرایه ها توسط خطوط هوایی جلوگیری می کند، که مبادا همان چیزی که در دست مشتری است غیرقابل تحمل شود. چون 50 درصد از قیمت کلی مربوط به دفتر الکل تنباکو و دخانیات (ای.تی.اف) است، ای.تی.اف تاثیر زیادی بر عامل قیمت و شرایط اقتصادی خط هوایی خواهد داشت. موقعیت ضعیف روپیه هند در مقابل دلار ایالت متحده چالشی ارزی را مطرح می کند. میزان ورود ارز خارجی از خروج آن بالاتر نیست. یک گام عمده برای بازیابی ضرر و زیان، علامت گذاری راه هایی است که بطور مداوم باعث بوجود آمدن زیان و حذف عملکردها در آن راه می شود. صنعت حمل و نقل هوایی در سرتاسر دنیا با بحران اقتصادی مواجه است و راه های هوایی جت نیز از این قاعده مستثنا نیست. اقتصاد هند نسبت به بازارهای جهانی دیگر از آهنگ رشد خوبی برخوردار است. برای 10 سال آینده انتظار می رود ارتقا رتبه جایگاه از 6 درصد به 7 درصد در سال برسد. این به این معناست که صنعت حمل و نقل هوایی هند شاهد رشد بیش از 12 درصد خواهد بود. اما در این میان، کمی چالش وجود دارد که می تواند بر سودآوری شرکت فشار وارد کند مانند افزایش ارز خارجی. راه های هوایی جت دارای ناوگانی متوسط است که در شرایطی دشوار مشغول فعالیت است. شرکت در حال شناسایی راه های منتهی به زیان و ادامه ندادن آن راه هاست و همچنین در حال اضافه کردن ظرفیت جدید در عرضه به بازار است که می تواند شبکه را بهبود بخشد و درآمدها را افزایش دهد. شرکت جت لیت را به جت کنکت برندگذاری مجدد کرد. این کار می تواند به جذب رده پایین کرایه مصرف کنندگان کمک کند که می تواند بازده بیشتری برای شرکت کسب کند. مشاهده شده است که این تجدید برند باعث بهبود رضایت مشتری شده است. تحقیق پیش رو در مورد برنامه ریزی برای منابع انسانی، آموزش و توسعه، استخدام و گزینش، مشاوره، ارزیابی عملکرد، توسعه شغلی، سیستم پاداش و فرهنگ سازمانی و اثربخشی است. درنتیجه این تحقیق مربوط به استفاده از امکانات خود برای بالا بردن بهره وری به منظور کمک به بهبود شرایط کار و کیفیت زندگی کاری است. 5.2 یافته ها بر اساس مشاهدات بدست آمده از نظرسنجی کارکنان راه های هوایی جت: از شکل 1تا6، می توان نتیجه گرفت که اکثریت کارکنان از نظر پیشرفت و انگیزه رضایت ندارند. بیشتر آن ها احساس می کنند بخش نیروی انسانی شرکت باید از کارمندان بخاطر بدست نیاوردن ترفیع به موقع بیشتر حمایت کند. کارمندان همچنین حس می کنند آن ها واجد شرایط تشویق در هر ارزیابی عملکردشان هستند. جلسات کارمندان با مدیران منابع انسانی باید به دفعات برگزار شود و کارمندان می توانند نگرانی ها و مسائل خود را با این مدیران در میان بگذارند. از نظرسنجی آشکار است که کارکنان فکر می کنند آن ها در هر سازمانی به عنوان عامل بسیار مهم برای بهره وری در نظر گرفته می شوند. آن ها حس می کنند رفتار مدیران با کارمندان باید مودبانه تر باشد زیرا کارمندان در حقیقت عملیات تجاری آن ها را انجام می دهند. بیشتر کارکنان حس می کنند نیاز ضروری به طراحی دوباره سازمانهایشان وجود دارد. ویژگی مورد نیاز بیشتر در رابطه با فراهم کردن آموزش کارکنان و توسعه منابع انسانی است. آن ها حس می کنند از توان بالقوه آن ها بطور کامل استفاده نشده است. گروه توسعه منابع انسانی شرکت راه های هوایی جت، به شرکت کمک می کند اما عملکرد کلی با محوریت بهره وری بالاتر، زیاد دلگرم کننده نبوده است. دلیل اصلی اختلاف بین کارمندان و مدیریت است. به علاوه، فرهنگ سازمانی بوجود آمده در سازمان ها منجر به توسعه پایدار نمی شود. 5.3 نتایج، پیشنهادات و توصیه ها گردشگری، فعالیت اقتصادی مهمی است چون گردشگر در بازدید کشوری خاص به همراه خود مقدار زیادی ارز خارجی برای استفاده در کشور در حال بازدید می آورد. این صنعت پیامدهای عمده اقتصادی دارد. این صنعت قابلیت گسترش اشتغال را دارد و در سراسر دنیا به خوبی به رسمیت شناخته شده است. این صنعت امروز به عنوان بخش عمده ای از اقتصاد شناخته می شود. صنعت گردشگری با چالش های فراوانی در زمینه منابع انسانی روبه رو است. یکی از مسائل مهم در این باره کیفیت منابع انسانی است. این صنعت به کارکنان با کیفیت و واجد شرایط نیاز مبرم دارد. امروزه، برنامه ریزی منابع انسانی به عنوان راه مدیریتی برای حل مسائل بد ساختار منابع انسانی در یک سازمان در نظر گرفته می شود. نقش مدیر منابع انسانی بسیار تعیین کننده است زیرا شامل انتخاب و استخدام فرد مناسبی است که می تواند یک درآمد برای صنعت باشد. طرح های آموزشی و توسعه ای به طور موثری به کار گرفته می شوند تا جایی که کارکنان بتوانند استعدادهای خود را گسترش دهند و عملکرد خود را به صورت موثری در مواجهه با موقعیت های چالش برانگیز کاری بیشتری بهبود بخشند. یک سازمان اگر به صورت مداوم سعی کند محصولات خود و کیفیت خدمات خود به مصرف کنندگان را ارتقا دهد؛ سازمانی موفق تلقی می شود. این امر مستلزم این است که هر کدام و تمام کارکنان سازمان، حرفه ای، توانا، با مهارت و دارای دانش باشند. سازمان باید نیازهای آموزشی خود را تعیین کند. برای این کار، دو مرحله از نظارت می تواند به کار گرفته شود و هر دو مرحله توسط مدیران، متناسب با شایستگی های مورد نیازبرای آن مرحله تهیه شود. اگر کار اختصاص داده شده به یک کارمند به اندازه کافی شایستگی داشته باشد که فرصت ها فراهم شده و کار به اندازه کافی شناسانده شود، کارمند به سطح بالایی از رضایت خواهد رسید. پاداش داده شده به کارمند می تواند پولی یا غیر پولی باشد. پاداش باید متناسب با نیازهای کارمند باشد. محیط کار کارمند بسیار مهم است. کارمند باید در محیط کارش حمایت شود تا روحیه کار گروهی ساخته شده و نشان داده شود که کارمند مفید است. کشوری که دارای منابع انسانی آموزش دیده است می تواند ساختار نهادی گردشگری را توسعه دهد. تعداد زیادی از پیشرفت های فن آوری می تواند در آموزش کارکنان به کار گرفته شود. در صنعت گردشگری، توسعه اقتصادی تنها زمانی می تواند انجام شود که شرایط برای تغییر در تمام سطوح به اندازه کافی مطلوب باشد. این امر مردمی تحصیل کرده و با سواد می خواهد. هدف اصلی اعمال تغییرات مورد نیاز در سیاست ها و راهبردها تا دست یابی به توسعه منابع انسانی در صنعت گردشگری است. نیاز قرن آینده همکاری تمام کشورها است. سیستم توسعه منابع انسانی برای دست یابی به رقابت بین المللی باید تا حد امکان مرتب و آراسته شود. کیفیت نیروی انسانی چالش عمده رودر روی صنعت گردشگری است. برای ترویج صنعت گردشگری، دولتمردان هندی اشتیاق هایی از خود نشان داده اند اما متاسفانه قدم های برداشته شده کافی نیست. دولتمردان به اهمیت کارکنان با مهارت در چندین سطح پی برده اند. به این منظور، نخست به کار بردن آموزش و توسعه دادن منابع انسانی است. دولت باید با تشکیل کمیته ای با محوریت متخصصان توسعه منابع انسانی و متخصصان صنعت گردشگری، فراتر از نیازهای منابع انسانی را در نظر داشته باشد. اهمیت اطمینان از استانداردهای کیفیت و کفایت خدمات صنعت گردشگری برای توسعه گردشگری بین المللی به خوبی شناخته شده است. به ویژه به طور موردی توسعه انگیزه کشورها برای ترویج گردشگری به عنوان وسیله ای برای توسعه اقتصادی مهم است. با این حال، می توان با شروع تدابیر خاصی برای توسعه منابع انسانی در بخش های مختلف صنعت گردشگری به هدف خود دست یافت. صنعت نیازمند متخصصان آموزش دیده در تمام مشاغل مانند هتل ها، رستوران ها، آژانس های مسافرتی، عملگرهای گردشی و دیگر ارائه دهندگان خدمات گردشگری است. نیروهای امنیتی، رانندگان تاکسی و ارابه و دیگر کارکنان زمینی نیاز به آموزش دیدن دارند تا مهارت یافته و قابل ارائه شوند. زیرساخت ناکافی عامل دیگر نگرانی بزرگ در گردشگری هند است. مشاهده شده است که بخش گردشگری قادر به متقاعد کردن وزارت اقتصاد و کمیسیون برنامه ریزی برای اعطای بودجه کافی نیست. این اعتبارات می تواند در بخش توسعه زیرساخت هزینه شود. برای بالا بردن منابع انسانی، نیاز به آموزش کارکنان برای برنامه ریزی شغلی، توسعه شغلی و مشاوره شغلی داریم تا جایی که آن ها از مراحل اصلی رشد و پیشرفت خود آگاه شوند. ما به تشخیص اهمیت صنعت در نخستین فرصت برای کمک به شکوفایی نیاز داریم. توصیه می شود دولت هند " هیات توسعه منابع انسانی " تشکیل دهد که باید این هیات تحقیقات را به سمت رشد ظرفیت های بالقوه منابع انسانی تشویق کند. این کار شامل گذاردن مراحل سودآور و مهاجم برای ترویج توسعه منابع انسانی است. نیازمند وقتی برای کندن ریشه علف های هرز مربوط به توسعه منابع انسانی و سپس کمی خشونت برای ریختن خونی تازه به کالبد شرکت راه های هوایی جت است.